Sveriges okrönte däckkung ”Sydsvenskan”

Han hade inte fyllt moppe när han började jobba med däck. Idag äger 33-årige Hussein Hassoun Malmöbaserade City Däck som är ett av landets största privatägda däckföretag. Nu rullas hans koncept ut över hela Sverige.

Hussein Hassoun är huvudägare i City Däck. Om tio år tror han att bolaget har minst 50 däckverkstäder runt om i Sverige.

Bild: Peter Frennesson

Oroligt, fattigt och tufft. Så beskriver Hussein Hassoun sin familjs tillvaro i krigets Palestina i mitten av 1980-talet. De packade väskorna, flydde till Sverige och hamnade i Rosengård där den då treårige Hussein växte upp.
Redan som 14-åring började han jobba med däck i samma lilla verkstad i Kvarnby där hans pappa försörjde sig som billackerare. Fem år senare testade han vingarna med en egen 180 kvadratmeter stor däckverkstad på Industrigatan.

Oroligt, fattigt och tufft. Så beskriver Hussein Hassoun sin familjs tillvaro i krigets Palestina i mitten av 1980-talet. De packade väskorna, flydde till Sverige och hamnade i Rosengård där den då treårige Hussein växte upp.
Redan som 14-åring började han jobba med däck i samma lilla verkstad i Kvarnby där hans pappa försörjde sig som billackerare. Fem år senare testade han vingarna med en egen 180 kvadratmeter stor däckverkstad på Industrigatan.

City Däcks nya anläggning på Scheelegatan i Malmö servas varje dag 250 kunder från hela Skåne och Köpenhamnsområdet.
Bild: Peter Frennesson
Där tog verksamheten fart och lokalerna blev snabbt för trånga. Sedan följde samma expansionsmönster vid nästa verkstadsflytt till Grängesbergsgatan med en lokalyta på 1 800 kvadratmeter.
– Jag gillar att utmana mig själv och har aldrig varit rädd för att ta risker. Jag vet att jag kan branschen och det här är min grej, säger Hussein Hassoun.
Med den övertygelsen byggde han företaget utan något banklån under perioderna med sin första och andra däckverkstad. Men kanske hade det gått lite lättare om banken hade sträckt ut en hand när han behövde den.

Vi vet att du kommer från Rosengård, och vi tackar nej
– Jag blev väldigt besviken. Vi behövde egentligen inget lån, bara en bank som säkerhet om vi skulle behöva köpa en fastighet eller ett större parti däck.

Hussein Hassoun i City Däcks nya verkstad som har en samlad lokalyta på 6 600 kvadratmeter.
Bild: Peter Frennesson

Han flinar lite och rycker på axlarna åt minnet som han inte tycker är något att hänga upp sig på idag.
– Det sved förr, men inte nu längre. Jag är svensk och uppvuxen i Rosengård som var ett fantastiskt område när jag bodde där, sedan bryr jag mig inte om vad andra tycker och tänker om det.
Det sved förr, men inte nu längre
Nyligen köpte han däckföretagets nuvarande fastighet på Scheelegatan med en lokalyta på 6 600 kvadratmeter i två våningar, fördelat på kontor, lager och verkstad. Här servar cirka 20 anställda varje dag 250 kunder från hela Skåne och Köpenhamnsområdet.
Parallellt med ruljangsen i verkstaden återstår det en del renoveringar i lokalerna innan hela anläggningen blir så som Hussein Hassoun vill ha det. Inför denna fastighetsinvestering på cirka 26 miljoner kronor slapp han också att stångas med banken, vilket gör det lättare att uthärda lite byggstök.
– Det var inga problem med banken. Om man bortser från själva fastigheten är hela vårt däcklager på 70 000 däck fullt betalt, inte en krona i lån. Mina däck ger dessutom bättre ränta än banken, säger Hussein Hassoun.

Malmöföretagets däcklager omfattar totalt 70 000 däck: ”Mina däck ger bättre ränta än banken”, säger Hussein Hassoun.
Bild: Peter Frennesson
Inom kort ska bland annat den i nuläget provisoriska receptionen med väntrum utvecklas till en kafeteria kombinerat med showroom för bilfälgar, samt ett lekrum för barn.
– Jag vill erbjuda det lilla extra. Sedan tänker jag aldrig på hur mycket pengar vi ska tjäna vid varje affär. Jag föredrar hellre att ta mindre betalt för vårt arbete och därigenom få fler kunder, det vinner vi på i längden.
Jag föredrar hellre att ta mindre betalt för vårt arbete och därigenom få fler kunder
På samma tomt intill den nya anläggningen blir det snart även byggstart för ytterligare ett 4 000 kvadratmeter stort höglager för däckförvaring.
Samtidigt har Hussein Hassoun en aggressiv tillväxtplan för City Däck som idag omsätter cirka 40 miljoner kronor. Målsättningen är att dubbla Malmöverkstadens omsättning inom två år.
Det menar han bara är början på en kommande resa, i vilken City Däck-konceptet ska rullas ut över hela landet. Eslöv står först på tur – där har bolaget köpt en tomt på 5 000 kvadratmeter. I januari sätter man spaden i jorden och anläggningen beräknas bli klar för drift någon gång nästa år.
– Grunden är på plats. Inom tio år har vi 50 däckverkstäder över hela landet. Och det är lågt räknat, redan nu har runt 30 aktörer visat intresse. En del av verkstäderna kommer att drivas som franchise, och vi har även börjat titta på att erbjuda franchiseavtal i Danmark, säger Hussein Hassoun.
Grunden är på plats. Inom tio år har vi 50 däckverkstäder över hela landet

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet