Navhål, bultcirkel, storlek och ET-mått

Ännu mer fälgar

Ännu mer fälgar

I ett tidigare blogginlägg skrev jag att det är en del saker som avgör om en fälg passar till din bil, t.ex. antalet bultar, navhål, bultcirkel, fälgbredd, fälgdiameter och ET-mått.

Antalet bultar finns väl ingen direkt anledning att skriva mer om. De andra begreppen är det dock på sin plats att utreda.

Navhål

Navhålet (som även kallas centrumhål) är hålet i mitten av fälgen. Detta ska passa till bilens utstickande nav. Det är viktigt att detta passar för att undvika vibrationer. I vissa fall är fälgarna borrade så att de passar perfekt medan man i andra fall använder en s.k. centreringsring.

Bultcirkel (pcd)

Bultcirkeln är måttet på avståndet mellan bultens centrum och navhålets centrum multiplicerat med två. Om fälgen har jämnt antal hål (4,6 eller 8) är det enklast att mäta bultcirkeln från ett bulthåls innerkant till det motstående bulthålets ytterkant. På en fälg med fem bulthål får man i stället addera lite: Kortaste avståndet mellan bulthål och navhål x 2 + diametern på ett bulthål + diametern på navhålet.

Bultcirkeln anges oftast t.ex. 5×112 eller 5/112, vilket innebär fem (5) bulthål och att diametern på en cirkel som går genom samtliga bulthål är 112 mm.

Såhär mäts bultcirkeln

Såhär mäts bultcirkeln

 

Fälgbredd och fälgdiameter

Såväl fälgbredd som fälgdiameter mäts i tum (i detta fall 7,5×17). Fälgbredden mäts från insidan av kanterna, där däcket ligger an mot fälgen och fälgdiametern mäts också från där däcket ligger an. Tänk på att ökad bredd eller diameter kan innebära att däcket tar i detaljer på bilen. En ökad diameter kan dock till viss del kompenseras med ett däck med lägre profil.

Fälgbredd, fälgdiameter och ET-mått ska stå i fälgen

Fälgbredd, fälgdiameter och ET-mått ska stå i fälgen

ET-mått

Fälgens ET-mått (i detta fall 56), som också kallas offset, mäter hur långt ut eller in fälgen sitter i förhållande till centrumlinjen. Ett negativt ET-mått innebär att fälgen breddar mer utåt och ett positivt ET-mått innebär att fälgen breddar mer inåt. ET 0 innebär att fälgens anläggningsyta är den samma som fälgens mittpunkt. Fel ET-mått kan innebära att hjulen kan ta i skärmkant eller t.ex. fjäderben.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet