Rätt hjulinställning ökar din komfort, din säkerhet och din ekonomi

Rätt hjulinställning ökar livslängden på dina däck, minskar bränsleförbrukningen och ger en säkrare och mer bekväm körning.

Hjulinställningen på din bil bör ses över ungefär en gång om året, vilket också gäller nya bilar. Att köra omkring med felaktig hjulinställning sliter onödigt på däcken och ökar bränsleförbrukningen. Och utöver att det då blir onödigt kostsamt, minskar både komforten och säkerheten; det kan bli skakigt och styrningen kan dra iväg åt ett håll, bromssträckan påverkas negativt liksom väggreppet vid blött och halt väglag.

Dags för hjulinställning!

Dags för hjulinställning!

När ska jag kontrollera hjulinställningen?

Du bör, som sagt, göra till rutin att kontrollera hjulinställningen årligen. Vi vet dock att långt ifrån alla gör så. Du behöver dock alltid kontrollera hjulinställningen om:

  • du har kört på någonting,
  • du har köpt nya däck och vill maximera livslängden,
  • dina däck slits onormalt mycket och/eller ojämnt (som t.ex. på bilden ovan),
  • du upplever skakningar eller vibrationer,
  • du upplever problem med styrningen, t.ex. att
    • din bil drar åt ena hållet,
    • ratten inte är rak när du kör rakt fram,
    • ratten inte återvänder till utgångsläget efter en sväng
  • du bytt stötdämpare eller styrkomponenter.

Skillnaden mellan hjulinställning och balansering

Det råder en viss begreppsförvirring och vi har märkt att balansering och hjulinställning ofta förväxlas. Det är dock två helt olika saker. Vi kommer att gå igenom balansering i ett separat blogginlägg framöver, men i korthet kan man säga att hjulinställning handlar om att justera vinklarna på hjulen så att de står vinkelrätt mot marken och parallellt med varandra, medan balansering handlar om att hjulen ska kunna rotera utan vibration och skakningar.

Hur går en hjulinställning till?

Hjulinställning kräver en avancerad utrustning, och är därför inget du ska ge dig på på egen hand. På CityDäck är vi experter på hjulinställning och vi hjälper dig mer än gärna.

Det som händer är att hjulvinklarna på bilen justeras till rätt position så att bilen rullar rakt, d.v.s. att bilens färdvinkel är noll.

På plats på hjulinställningsliften

På plats på hjulinställningsliften

Först körs bilen upp på en hjulinställningslift. Hjulen måste stå så rakt som möjligt och lufttrycket måste vara exakt detsamma i alla däck.

Mätinstrument monterat på hjul

Mätinstrument monterat på hjul

Ännu en del kvar att justera

Ännu en del kvar att justera

Därefter görs en mätning av vinklarna; mätinstrument monteras på hjulen. Dessa är kopplade till en huvuddator och en laserpekare som visar hur stora korrigeringar som måste göras. Det handlar om tre olika värden: Camber (vinkeln in eller ut från hjulaxeln), Caster (vinkeln mellan nedre och övre spindelled, samt Toe (vinkeln in eller ut på det svängande hjulet, sett uppifrån).

Snart redo att rulla ut på vägarna!

Snart redo att rulla ut på vägarna!

Till sist ställer vi in hjulen i enlighet med mätningarna, och sedan kan du tryggt rulla ut i förvissning om att du fått en ökad livslängd på dina däck, en minskad bränsleförbrukning och en säkrare och mer bekväm körning.

Du kan boka hjulinställning hos CityDäck direkt på nätet, även om du inte har däckförvaring hos oss. Där ser du också våra fördelaktiga priser.

Välkommen in!

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet