Året-runt-däck är aldrig det bästa alternativet!

Innan vi går in och blir alltför tekniska, tror jag alla läsare är med mig när jag konstaterar att det säger sig själv att ett året-runt-däck, tänkt att köras oavsett väglag, alltid, av nödvändighet, måste bli ett sämre däck; året-runt-däck är sämre än alla sommardäck på sommaren precis som det är sämre än alla vinterdäck på vintern.

Året-runt-däck passar illa

Samma däck på alla underlag?

Året-runt-däck är som nyttiga kakor

Ni vet hur det är. Man vill vara nyttig. Men man är kaksugen. Så googlar man och hittar ett recept på ”nyttiga kakor”. Men resultatet blir en kaka som varken är nyttig eller god. Eller som när man inte vill kompromissa med sin klädstil fast att det är svinkallt. Resultat: Man håller sig varken varm eller snygg. Halvmesyrer blir aldrig bra. Året-runt-däck är en halvmesyr.

Kakor som åretruntdäck

Varken goda eller nyttiga

Möjligen i Sydeuropa…

Året-runt-däck, eller som det då oftare kallas, Allrounddäck, är framtagna för klimat där skillnaden mellan sommar och vinter är betydligt mindre än hos oss i Norden. Även om det skånska klimatet kanske i mångt och mycket påminner mer om det mellaneuropeiska än det norrländska, så är det ändå så att vi har alldeles för stora skillnader mellan sommar och vinter för att det ska fungera.

Lassa Snoways, Lassa Driveways

Vinterdäck på vintern och sommardäck på sommaren

Många året-runt-däck är inte ens lagliga

Det finns en hel del s.k. allrounddäck som mer påminner om sommardäck än om vinterdäck, framtagna för att passa zoner där det väldigt sällan är vinter. De däcken är inte ens godkända som vinterdäck i Sverige. Dessa går alltså inte ens att lagligen använda året runt i Sverige. Och dessutom är ju vilket sommardäck som helst bättre än dem när det inte råder vinterväglag.

I Sverige har många kört runt på s.k. MS-däck (Mud and Snow) året runt. Det har hittills varit lagligt. Men det har definitivt inte varit så smart. Och fr.o.m. 1 juli i år är det inte ens alltid lagligt.

alptopp/snöflinga (3PMSF)

alptopp/snöflinga (3PMSF)

Friktionsdäck på sommaren är nästan lika illa som sommardäck på vintern

Sedan juli i år räcker det, som sagt, inte med att det står MS (M+S, M.S. M&S etc.) på däcken. Kravet är nu att de ska vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga (se ovan) för att de ska vara godkända som vinterdäck. Men även om man väljer ett friktionsdäck som är godkänt som vinterdäck, och därmed klarar lagkraven, är det aldrig ett bra alternativ att köra på dem året runt. De har ett annat mönster som fungerar betydligt sämre mot vattenplaning. De har också längre bromssträcka på både vått och torrt underlag, i jämförelse med sommardäck. Dessutom har de en mjukare gummiblandning vilket ger sämre väggrepp på varma sommarvägar. Lite tillspetsat kan man säga att det är nästan lika dumt att köra med friktionsdäck på sommaren som det är att köra med sommardäck på vintern.

Dessutom slits friktionsdäck mycket fortare än sommardäck på heta sommarvägar. Den ekonomiska besparing av att använda s.k. åretruntdäck som man kanske ser på kort sikt förvandlas ganska snart till en fördyrning. Att köra på samma däck året runt är kort sagt dyrare, mindre säkert, mindre bekvämt och ger sämre köregenskaper. Dessutom får man ju då inte anledning att tillgodogöra sig det underbara i att besöka CityDäck två gånger om året.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet