CityDäcks däck- och fälgencyklopedi, del 4

Nu fortsätter vi publiceringen av CityDäcks däck- och fälgencyklopedi. Här kommer del 4, från Dubbar till Däckhotell.

CityDäcks däck- och fälgencyklopedi, del 4

CityDäcks däck- och fälglexikon, del 4

Dubbar

Detta ord kan läsas på två sätt: Man kan välja att betona första stavelsen. Då blir det bara plural av dubb (se del 3). Eller så kan man betona båda stavelserna – alltså dubb-bar, vilket här avses. De flesta däcktillverkare med aktning har åtminstone ett dubbart vinterdäck. Det innebär att däcken levereras utan dubb, och då fungerar det (i allmänhet) som ett utmärkt friktionsdäck. Det är dock utrustat med färdiga dubbhål, vilket innebär att man, om man så vill, kan utrusta däcket med dubbar. Ett bra exempel på ett dubbart däck är Lassa Iceways 2.

Lassa Iceways - ett dubbart däck

Lassa Iceways – ett dubbart däck

Dubbdäck

Dubbdäcket är särskilt framtaget för tufft vinterklimat. Det är försett med dubbar av metall som ger extra bra grepp på isigt underlag. I klimat där vintern mest bjuder på torrt eller vått väglag ger dock dubbdäcken oftast sämre väggrepp. Dessutom ökar dubbarna rullmotståndet (se nedan) och sliter på vägarna.

Dunlop

Dunlop, ett av världens mest kända däckmärken, bildades redan 1890, då John Boyd Dunlop uppfann den luftfyllda innerslangen. Dunlop var först i världen med luftfyllda cykeldäck. Dunlop Pneumatic Tyre Company har sedan delats upp i flertalet olika företag, där Dunlop Sports, som bl.a. tillverkar tennisbollar, kanske är det mest kända. Dunlop Manufacturing, som bl.a. tillverkar musikutrustning och som startades av Jim Dunlop, har dock inget med däckjätten att göra.

Däck

Ett däck är en ring av gummi som normalt krängs på en fälg. Gummiblandningen kan dock variera väldigt, och utöver gummiblandningen består ett däck av omkring 200 andra ämnen, som t.ex. titan och kobolt.

Däckbyte

Ordet däckbyte används ofta synonymt med hjulskifte, vilket ju egentligen är lite slarvigt. Däckbyte kan ju faktiskt inkludera att däck både måste krängas av och på samma fälgar, vilket aldrig hjulskifte innebär. Men oavsett hur man tänker sig att byta däck, finns det ingen bra anledning att köra omkring på samma däck året om, som vi konstaterat såväl ovan (under Allrounddäck) som i ett separat blogginlägg. Man bör alltså se till att byta däck två gånger om året (samt när däcken är för slitna – se Mönsterdjup).

Är man händig och har tillgång till rätt utrustning, kan man naturligtvis själv fixa däckbyte, men det klokaste – ur så många perspektiv – är att köra in sin bil till CityDäck så löser vi det till dig. Då kan du dessutom passa på att njuta av vår spatiösa reception, vårt goda kaffe, vår trevliga personal och vår kundfokuserade service. Och du kan känna dig lugn att arbetet är väl utfört. Nyttjar du dessutom vårt däckhotell behöver du inte alls tänka på att hantera däcken.

Däckdimension – se Dimension.

Däckhotell

Däckhotell är en populär beteckning på däckförvaring. Utöver de vinster det innebär att slippa att själv behöva hantera sommar- eller vinterdäcken när de inte sitter på bilen, innebär det flera fördelar för däcken att ha dem på förvaring i CityDäcks däckhotell. De förvaras i perfekt miljö vad gäller t.ex. temperatur och skyddande från solljus och farliga vätskor, de hanteras rätt och är fullständigt försäkrade, m.m.

CityDäcks däck- och fälgencyklopedi - däckhotell

En liten del av CityDäcks däckhotell

 

Nästa vecka kommer del 5 av vår däck- och fälgencyklopedi; från Däckmönster till Friktionsdäck.

Rekommendera gärna vårt däck- och fälglexikon till vänner och bekanta, och följ oss gärna på Facebook.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet