CityDäcks lexikon för däck och fälg, del 5

– från Däcklogistik till Friktionsdäck –

Här följer ytterligare en del av CityDäcks lexikon för däck och fälg, nämligen del 5, från Däcklogistik till Friktionsdäck.

CityDäcks lexikon för däck och fälg, del 5

CityDäcks lexikon för däck och fälg, del 5

Däcklogistik

Däcklogistik Skandinavien AB är CityDäcks systerföretag som främst sysslar med B2B till företag i däckbranschen.

Däcklogistik Skandinavien AB

Däcklogistik Skandinavien AB

Däckmönster

Däckmönstret är den avancerade kombinationen av sajpningar, spår, lameller, klackar m.m. vars design kräver noggranna beräkningar för att fungera som bäst på just de underlag där däcket är tänkt att användas. Däckmönstret på ett sommardäck och ett vinterdäck skiljer sig därför mycket, liksom däckmönstret skiljer sig mycket mellan ett bra och ett mindre bra däck. Ett bra däck är dessutom konstruerat så att däckmönstrets egenskaper behålls även när däcket börjar slitas. Läs vidare under Mönsterdjup.

CityDäcks lexikon för däck och fälg - däckmönster

Däckmönster på ett Lassa Snoways 4-däck

Däckspår – se Spår.

Däckvård

Ett däck som vårdas väl håller längre. Har du däcken på CityDäcks däckhotell behöver du inte tänka på att vårda de däck du just nu inte använder. Det tar vi hand om till dig. Men även de däck som sitter på din bil behöver vårdas, t.ex. genom att hålla rätt lufttryck och att föremål som kan vålla skador avlägsnas om de fastnat i hjulspåren.

Däckåtervinning – se Miljöavgift.

E-märkning

E-märkningen visar att däcket är typgodkänt för Europa. Däck som monteras på bilar eller släp av årsmodell 1981 eller nyare måste vara E-märkta. Du hittar E-märkningen, som består av ett stort eller litet E följt av ett nummer, på däcksidan (se bild). Det garanterar att däcket klarar de säkerhetsmässiga krav som finns i Europa.

CityDäcks lexikon för däck och fälg - e-märkning

E-märkning

ESP – se Antisladd.

ET

ET – som också kallas offset, inpressning eller inpressningsdjup – är ett mått på hur mycket fälgen går inåt eller utåt. Ett högre ET innebär att fälgen breddar mer inåt, och ett lägre att den breddar mer utåt. På de flesta fälgar finns ET-måttet inskrivet (se bild).

Däck-och fälglexikon ET

Denna fälg har ET 43

Europeiska vinterdäck

Då klimatet i många europeiska länder skiljer sig ganska mycket från det nordiska, finns det många däck som säljs som vinterdäck utan att klara varken det svenska klimatet eller de juridiska kraven. Kolla därför alltid att ditt vinterdäck är märkt med 3PMSF-märket alptopp/snöflinga.

Fordon

Ordet ”fordon” betecknar ett ännu vidare begrepp än ordet ”bil”. När vi på CityDäck talar om fordon menar vi dock oftast exakt samma sak som när vi talar om ”bil”.

Friktionsdäck

I princip kan man tala om två varianter av vinterdäck – dubbdäck och friktionsdäck. Skillnaderna består i huvudsak i att dubbdäcket har dubbar, medan friktionsdäck i stället har betydligt fler sajpningar. Förenklat kan man säga att friktionsdäck lämpar sig bättre i områden med mildare vintrar, medan dubbdäck fungerar bättre där det mest är isiga vägbanor. Mer om skillnader, liksom fördelar och nackdelar, kan du läsa om i ett separat blogginlägg. I korthet kan vi här konstatera att för malmöbor lämpar sig i allmänhet friktionsdäcket bäst, och för norrlänningar dubbdäcket. Poängteras bör dock att för att ett friktionsdäck ska vara godkänt som vinterdäck, ska det vara märkt med 3PMSF-märket alptopp/snöflinga, och att även om man lagligen kan köra omkring på friktionsdäck året om, bör man inte göra det. Ett friktionsdäck funkar nästan lika dåligt på en sommarväg som ett sommardäck gör på vintern.

 

Nästa vecka kommer del 6 av vårt lexikon för däck och fälg; från Fälg till Gummiblandning.

I väntan på den, får ni gärna gilla vår Facebooksida.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet