CityDäcks däck- och fälguppslagsverk, del 8

Så var det dags för ytterligare en del av CityDäcks däck- och fälguppslagsverk, nämligen del 8, från Inkörning till Lassa.

CityDäcks däck- och fälglexikon, del 8

CityDäcks däck- och fälglexikon, del 8

Inkörning

Nya däck har en inkörningssträcka på upp till 150 mil. Det är under denna tid däcket ska sätta sig ordentligt på fälgen. Ett däck som blir ordentligt inkört håller betydligt längre. Under inkörningen bör du köra försiktigare än normalt och undvika rivstarter, tvära inbromsningar och hård kurvtagning.

Inpressning – se ET.

Inpressningsdjup – se ET.

Jul

Felstavning av hjul och något som emellanåt står för dörren. Betydde ursprungligen vinterhjul (vinterfälg med vinterdäck), därav den kända frasen ”Hjul i juli och jul i december”.

Klack

Klack – eller kanske vanligare mönsterklack – kallas de utskjutande delarna av däckets slitbana (se del 12), d.v.s. alla delar av däckets ovansida som befinner sig mellan spår (se del 12), och lameller.

CityDäcks däck- och fälglexikon: klackar

Klackar

Komfort

Även om man kanske kan hävda att trafiksäkerhet, körglädje, bränsleförbrukning och ekonomi är det viktigaste att tänka på när man köper nya däck, kan man inte komma ifrån att komforten är väldigt viktig. Komfort är dock ett väldigt flytande begrepp som används olika av olika däcktillverkare och däcksäljare. Förenklat skulle man kunna säga att ”komfort” är ett samlande begrepp som inkluderar (låg) bullernivå, (bra) väghållning, (bra) jämnhet och (god) manövrerbarhet.

Kåpa – se Centrumkåpa.

Körstil

Körstilen varierar väldigt mellan olika förare. Det är viktigt att du själv är medveten om vad du har för körstil, dels därför att det påverkar, eller bör påverka, dit val av däck, både märke och modell, dels därför att det kanske ibland kan finnas anledning att fundera över och ändra sin körstil av t.ex. ekonomiska, miljömässiga eller trafiksäkerhetsmässiga skäl.

Körsträcka

Körsträcka är den sträcka man tillryggalägger, antingen mellan plats A och plats B, eller under en viss tidsrymd. I detta sammanhang kan det vara viktigt att titta på vad olika tester säger om hur lång körsträcka ett visst däck klarar innan däckmönstret är alltför nedslitet. Det varierar nämligen en hel del.

Lamell

Lamellerna är de tunnare, oftast tvärgående, spårningarna i ett däck.

CityDäcks däck- och fälglexikon: lameller

Lameller

Lassa

Lassa Tyres grundades 1974 i Turkiet och fyra år senare, 1978, började det massproducera däck. 1988 döptes företaget om till Brisa (en sammanslagning av de inledande bokstäverna i Bridgestone Corporation och Sabanci Group – de två huvudägarna av företaget) när däckjätten Bridgestone Corporation gick in som delägare i företaget. Sedan dess har det skett en otrolig resa. Lassa har fått tillgång till alla de forsknings-, utvecklings och designkunskaper världens största däcktillverkare besitter och därmed kunnat utveckla däcket oerhört, både vad gäller framtagning av nya modeller och nya storlekar, och de olika däckmodellernas egenskaper. Samtidigt har Lassa lagt under sig land efter land, och finns nu i över 70 länder runtom i världen.

Särskilt för skånska bilförare är Lassa det absolut bästa alternativet, dels därför att Lassas däckmönster verkar vara framtagna särskilt för skånska vägar och skånskt klimat, dels därför att priset är betydligt mycket lägre än t.ex. för premiumdäck. Lassa är förmodligen marknadens mest prisvärda däck. Läs mer i flera olika blogginlägg, på Lassas hemsida och framför allt i Tio anledningar till att välja Lassadäck.

CityDäcks däck- och fälguppslagsverk: Lassa Tyres

Lassa Tyres

Lassa Tyres

Lassa

Nästa vecka kommer del 9 i CityDäcks däck- och fälguppslagsverk, från Livslängd till Mittlogga.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet