CityDäcks lilla däck- och fälglexikon, del 10

– från MS till OLDDOT –

Från Allrounddäck till Mittlogga av CityDäcks lilla däck- och fälglexikon finns nu redan tillgängligt här på CityDäcks blogg. Nu är det dags för del 10, från MS till OLDDOT.

CityDäcks lilla däck-och fälglexikon, del 10

CityDäcks däck-och fälglexikon, del 10

MS, M.S., M+S, M-S, M&S etc.

Det förekommer en mängd olika sätt att uttrycka MS på olika däck. Så länge ett stort M följs av ett stort S betyder de dock detsamma, d.v.s. ”Mud and Snow”. I vissa sammanhang kan man också se betydelsen ”Mud and Slush” och numera (sedan 1/6 2019) är det kanske en bättre beteckning, då bara märkningen MS inte längre är tillräckligt för att däcket ska vara godkänt som vinterdäck i Sverige. Dock gäller en övergångsperiod t.o.m. 30/11 2024, då du fortfarande kan köra på dina gamla MS-däck även under vintern. Som har nämnts tidigare (Allrounddäck) är dock MS-däck inte att rekommendera på sommaren. Efter 2024 lär alltså MS-däcken, åtminstone i Sverige, vara ett minne blott.

CityDäcks lilla däck- och fälglexikon, MS

M+S = Mud and Snow

Mönster – se Däckmönster.

Mönsterklack – se Klack.

Mönsterdjup

Förenklat kan man säga att mönsterdjupet är skillnaden mellan högsta punkten av klacken och botten av spåret. När du mäter mönsterdjupet bör du dock mäta på det ställe där däcket är som mest slitet. Det är där polisen mäter om de skulle stoppa dig. Svensk lagstiftning säger att mönsterdjupet ska vara minst 1,6 mm på sommardäck och 3 mm på vinterdäck. På CityDäck rekommenderar vi dock minst 3 mm på sommaren och 5 mm på vintern, för att behålla däckets fulla kapacitet, väggrepp och köregenskaper. För mer information, läs separata blogginlägg.

CityDäcks lilla däck- och fälglexikon: Mönsterdjup, Lassa Snoways 4

Mönsterdjup, Lassa Snoways 4

Navhål – se CB.

Navkapsel

Idag, när de flesta nyförsålda fälgar är aluminiumfälgar, har navkapslarna kraftigt minskat i användning. Ännu finns dock en hel del stålfälgar kvar på marknaden, och då kan det var snyggt att dölja de ofta inte så vackra fälgarna med en snygg navkapsel.

Nokian

Nokian Tyres är en finsk däcktillverkare, vars fokus främst ligger på de nordiska länderna; deras produkter är främst avsedda för nordiska förhållanden, varför deras vinterdäck här oftast räknas in bland premiumdäcken. En och annan av er kan händelsevis ha sett att det på en del äldre Nokiandäck bara står ”Nokia”. Och det är helt riktigt. Fram tills 1988 var Nokian en del av Nokia-koncernen. Numera är dock däcken mobila på annat sätt.

Offroad

Offroad betyder ordagrant utanför vägen och är numera en vanligare beteckning för terrängkörning än det gängse svenska uttrycket. Terränggående bilar kallas ofta ORV (Off Road Vehicle) och är oftast utrustade med fyrhjulsdrift, lågväxel, differentialspärr och anti-spinsystem.

Offset – se ET.

OLDDOT

OLDDOT, eller Old Dot, är en beteckning man ibland kan stöta på i däcksammanhang. Det innebär helt enkelt att däcket är av en äldre årsmodell (jmf. DOT) och därför säljs till reducerat pris. Någon officiell gräns för när ett däck räknas som Old DOT finns dock inte. På CityDäck räknar vi med tre (3) år eller äldre. Samtidigt ska man ha klart för sig att de flesta experter är överens om att ett 10-12 år gammalt däck inte utgör en fara så länge det inte är sprucket.

Nästa vecka kommer del 11 av vårt lilla däck- och fälglexikon, från PCD till Radial.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet