CityDäcks däck- och fälgguide, del 11

– från PCD till Radial –

Nu återstår blott fyra delar av CityDäcks däck- och fälgguide. Här kommer del 11, från PCD till Radial.

CityDäcks däck- och fälglexikon, del 11

CityDäcks däck- och fälglexikon, del 11

PCD – se Bultmönster.

Pinnbult – se Bulthål.

CityDäcks däck- och fälgguide: Hjulnav

Hjulnav med pinnbultar

Pirelli

Pirelli tillhör de allra äldsta och mest välrenommerade däckföretagen och grundades redan 1872. Pirelli syns ofta i motorsportssammanhang och räknas som ett premiumdäck.

Premiumdäck

Till premiumdäcken räknas de däck som anses vara de bästa. En lång historia kan också medverka. Någon tydlig definition finns inte, och vilka däck som räknas in varierar en aning beroende på vem som gjort listan. De däck som dock alltid finns med, är Michelin, Goodyear, Continental, Pirelli, BridgestoneDunlop och (åtminstone på vinterdäckssidan) Nokian. Ett däck som aldrig räknas in i denna grupp men som likväl, i flera icke-officiella sammanhang, tydligt visat att de kan konkurrera med flera av premiumdäcken, är Lassa.

Prestanda

Vad en däcktillverkare menar med ett däcks prestanda är inte alltid helt lätt att sätta fingret på. Förenklat kan man säga att det är däckets samtliga egenskaper sammantaget, och då kan man konstatera att vi talar om över 50 olika prestandakriterier, som t.ex. väghållning på vått underlag, väghållning på torrt underlag, bromssträcka (på olika underlag), rullmotstånd, buller och livslängd.

Profil

Däckets höjd, d.v.s. avståndet mellan innerkant – den del av däcket som möter fälgen – och ytterkant kallas profil och anges i procent av däckbredden. På ett däck med t.ex. beteckningen 205/55R16 anger siffran 55 däckets profil, vilken står i procent av bredden. Det innebär alltså att profilen (höjden) på detta däck är 55% av 205 mm, d.v.s. 112,75 mm. Se vidare under Dimension.

Punktering

Punktering kan man ju tyvärr drabbas av, även om dagens däck står emot betydligt mer, och det ska ganska mycket till för att någonting verkligen ska gå igenom däcket. Men om olyckan är framme vänder du dig naturligtvis till CityDäck. Antingen lagar vi din punktering, eller – om det av någon anledning är omöjligt – så ger vi dig en bra deal på ett nytt däck.

CityDäcks däck- och fälgguide, punktering

Punktering…

Punkteringsfria däck

Punkteringsfria däck, eller som de kanske oftare betecknas Runflat, RunOnFlat, eller någon annan liknande beteckning, är egentligen inte riktigt punkteringsfria. Därför är kanske den engelskspråkiga beteckningen bättre. Vad det handlar om är nämligen att man ska kunna fortsätta att köra på däcket upp till 150 mil efter att man fått en punktering och därmed aldrig bli beroende av bärgning eller reservhjul. Eftersom däcken oftast är tyngre än andra däck, och inte alltid passar till alla fälgar, väljer dock många att byta ut dessa däck mot ”normala” däck ganska fort.

Q

Q är ett av alla de hastighetsindex som kan finnas på ditt däck. Just Q betyder att däcket klarar en hastighet på 160 km/h (se Hastighetsindex).

Radial

I beteckningen 205/55R16 som anger däckdimensionen, står R för ”radial”. Idag är detta egentligen en helt överflödig markering, eftersom alla däck som säljs idag, åtminstone i Sverige, är radialdäck. Det introducerades på marknaden 1946 och blev ganska snart en succé och nu har det gamla, s.k. diagonaldäcket, som sagt, helt ersatts. Skillnaden ligger i textilcordens placering. I diagonaldäcket var de placerade diagonalt mot rullriktningen, medan de i radialdäcket är placerade radiellt mot rullriktningen, vilket gett betydande förbättringar i prestandan.

Nästa vecka kommer del 12 i vår däck- och fälgguide, från Reaktionssträcka till Rullmotstånd.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet