CityDäcks däck-, fälg- och hjulbok, del 12

– från Reaktionssträcka till Rullmotstånd –

CityDäcks däck-, fälg- och hjulbok, detta informativa jätteverk, rullar på. Här följer del 12, från Reaktionssträcka till Rullmotstånd.

CityDäcks däck-, fälg- och hjulbok, del 12

CityDäcks däck- och fälglexikon, del 12

Reaktionssträcka

När man talar om tiden det tar för att få stopp på en bil brukar man prata om reaktionssträcka och bromssträcka. Dessa två sträckor utgör tillsammans stoppsträckan. Reaktionssträckan utgör den del av stoppsträckan det tar från det att föraren ser faran tills hen trycker ner bromspedalen, och kan variera ganska kraftigt beroende på förarens ålder, allmänna reaktionssnabbhet, hälsotillstånd och syn. Men det som framför allt påverkar reaktionssträckan är den hastighet med vilken fordonet framförs och om bilföraren är påverkad av t.ex. alkohol eller narkotika. Därför ska man alltid hålla hastighetsgränsen och aldrig köra påverkad. Noterbart är också att flera tester visar att om man håller på med mobilen försämras reaktionssträckan i lika stor utsträckning som om man är alkoholpåverkad.

Reservhjul

Reservhjulet (och domkraft och fälgkors) blir allt ovanligare i dagens bilar. Köper du en ny bil är det troligaste att du bara finner en lagningssats i bilen. Man kan ju diskutera vilket som är bäst, och som vanligt finns det för- och nackdelar med alla lösningar. I ett separat blogginlägg utreder vi frågan lite noggrannare. Här nöjer vi oss med att konstatera att ett reservhjul kan vara bra att ha, men det kan vara svårt att byta och det tar mycket plats.

Rotalla

Fortfarande är nog den allmänna uppfattningen att däck tillverkade i Kina är dåliga och därför billigare. Det går nog inte att komma ifrån att detta stämmer i flera fall. Det finns dock en hel del undantag, och ett av de mest lysande exemplen på detta är Rotalla. Det tillverkas i Kina och är förvisso billigare än de flesta däck som finns på marknaden. Men det är utan tvekan ett kvalitetsdäck. Rotalla är ett mycket bra alternativ för dig som vill köra tryggt och säkert för en betydligt lägre kostnad. På CityDäck kan du få tag på Rotalla till din bil (nästan) oavsett vilken bil du har.

CityDäcks däck-, fälg- och hjulbok: Rotalla

Några av alla de Rotalla-däck som finns hos CityDäck

Rotationsriktning

På vissa däck finns en pil som anger däckets rotationsriktning. För att bäst nyttja däckets egenskaper är det viktigt att montera däcket så att pilens riktning stämmer överens med bilens rullriktning. Men eftersom du är klok och låter CityDäck ta hand om monteringen av dina däck, behöver du inte tänka på det. Vi tar hand om det åt dig.

Rullmotstånd

Rullmotstånd kallas ibland rullfriktion och är det motstånd som uppstår när ett däck (eller annat runt föremål) rullar på t.ex. en väg. Rullmotståndet beror på många olika faktorer, som t.ex. hjulets radie och hastighet och materialet i däcket och underlaget. Gummi ger t.ex. mycket större rullmotstånd än metall. Man kan, förenklat, säga att det råder ett motsatsförhållande mellan rullmotstånd och väggrepp; lägre (bättre) rullmotstånd ger ofta sämre väggrepp. Därför är rullmotståndet ständigt föremål för forskning på däckfabriker världen över. Man vill få ner rullmotståndet så mycket som möjligt, t.ex. därför att lägre rullmotstånd ger lägre bränsleförbrukning, men man vill inte ge avkall på väggreppet och däckets allmänna prestanda. Du behöver dock inte oroa dig för att de släpper iväg ett däck med lågt rullmotstånd utan att det också är ett säkert däck. Därför kan det vara klok att sträva efter ett däck med lågt rullmotstånd när du köper nya däck.

 

Nästa vecka kommer del 13 av vår däck-, fälg- och hjulbok, från Runflat till Traktion.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet