Varför är det viktigt att byta däck i tid?

Innan jag försöker svara på frågan om varför man ska byta däck i tid, är det nog lämpligt att först definiera ”i tid”. När är det tid för däckbyte, egentligen?

Däck för däckbyte i CityDäcks verkstad

De däck som ska monteras idag

I grunden kan man säga att det finns tre olika saker som bestämmer när det är tid att byta däck:

  • Lagar
  • Säkerhet
  • Sunt förnuft

Till dessa tre kan man naturligtvis lägga komfort, miljö, utseende, ekonomi och flera andra parametrar. De flesta av dessa kommer dock in när vi diskuterar däckbyte utifrån de andra parametrarna. Så vi nöjer oss med de andra tre så länge.

Lagen dikterar villkoren för däckbyte

Sveriges rikes lag

Vad säger lagen?

Låt oss börja med lagen. På annat ställe på vår hemsida kan du läsa vad som gäller. Men för att du ska slippa bläddra, tar jag det en gång till här:

Du måste ha vinterdäck (dubbdäck eller friktionsdäck med 3PMS-symbolen (alptopp/snöflinga)) under perioden 1 december till 31 mars om det råder vinterväglag.

Du får lov att köra omkring med dubbdäck fr.o.m. 1/10 till 15/4.

Med andra ord är det så att om man inte vill chansa på att det aldrig råder vinterväglag, måste man byta mellan sommar- och vinterdäck två gånger om året. Annars bryter man de facto mot lagen.

Men lagen dikterar inte bara när man ska byta däck. Den talar också tydligt om vilket mönsterdjup du minst måste ha. På sommardäck får mönsterdjupet inte understiga 1,6 mm och på vinterdäck får det inte understiga 3 mm. Redan innan vi börjar tala om säkerhet kan vi alltså konstatera att lagen har tydliga villkor. Och naturligtvis är det ju så med alla lagar som gäller däck: det handlar i grund och botten om säkerhet.

Säkerhet

Som du kunnat läsa ovan är lag och säkerhet ofta synonymt när man talar om att byta däck. Dock ska sägas att de lagkrav som finns är lite i underkant. Om vi börjar med detta med kalendern, kan man ju tolka lagen så att det är okej att köra omkring på sommardäck året runt om man bara undviker att köra när det är vinterväglag, eller så kan man köra året runt med friktionsdäck eller s.k. året-runt-däck. Strikt lagmässigt fungerar ju detta, om man bara ser till att året-runt-däcken är märkta med alptopp/snöstjärna. Annars duger de inte som vinterdäck enligt lagen.

Tittar vi säkerhetsmässigt får vi dock en helt annan bild:

Att köra med sommardäck på vintern och chansa på att det inte är/blir vinterväglag är ganska dumt. För det första är det inte alltid helt enkelt att avgöra vad som är vinterväglag. (Ur ett rent juridiskt perspektiv är det dessutom polisen som stoppar dig som avgör vad som ska räknas som vinterväglag.) För det andra finns det ju inget som säger att sommarväglag gäller också när du ska köra hem.

Men att köra med friktionsdäck på sommarväglag är nästan lika dumt. Detta är förvisso helt lagligt, men flera tester har visat att väggreppet är nästan lika dåligt som sommardäckets väggrepp på vintervägar. Detsamma gäller bromssträcka, slitage m.m. Året-runt-däck är idag nästan synonymt med friktionsdäck eftersom det måste vara märkt med alptopp/snöstjärna för att kunna användas på vintern. Och är det ett speciellt året-runt-däck är det ännu värre. Då är det sämre än ett sommardäck på sommaren och sämre än ett vinterdäck på vintern.

Vad gäller mönsterdjupet ger inte heller där lagen tillräcklig vägledning. Enligt vårt förmenande är de gränser lagen föreskriver inte tillräckliga. Ska du ha full kontroll på t.ex. vått väglag, bör du ha minst 3 mm mönsterdjup på sommaren och 5 mm på vintern.

CityDäcks ägare bland däck

Att förvara sina däck i CityDäcks däckhotell är ett bevis på sunt förnuft.

Sunt förnuft

Utöver att det sunda förnuftet säger en att man bör följa lagen och sätta sin, sina passagerares och sina medtrafikanters säkerhet i första rum och att det säger sig själv att ett däck som är framtaget för att användas hela året omöjligt kan ge samma säkerhet (eller komfort och ekonomi, eller vara lika bra för miljön) som däck som är särskilt framtagna för olika väglag, finns det en del annat som gör att den med sunt förnuft utrustade föraren inser när det är dags för däckbyte.

Däckslitage beror naturligtvis på många olika saker. Det beror främst på hur, var och hur mycket du kör. Och naturligtvis på vilket däck du valt. Om du kör väldigt mycket och/eller väldigt aggressivt och/eller på dåliga vägar, bör det sunda förnuftet ge dig signaler om hur du ska agera. För det första bör du välja slittåliga däck. För det andra bör du kolla mönsterdjupet regelbundet. Det är rimligt att anta att den som kör tre gånger så mycket också måste byta däck tre gånger så ofta. Och att t.ex. burn-outs påverkar livslängden förstår alla med sunt förnuft. ”I tid” kan alltså lika väl innebära den 13:e juni som den 15:e april. Däckbyte ska ske när det finns skäl för däckbyte.

Sammantaget kan man konstatera att det egentligen räcker med sunt förnuft, eftersom ett sunt förnuft ser till att man byter däck så att man kör lagligt, säkert, ekonomiskt, komfortabelt och klimatsmart. Och det sunda förnuftet säger naturligtvis att man alltid ska göra alla sina däckbyten hos CityDäck. Har du redan dina däck på förvaring hos oss, kan du gå in och boka tid här. Om du inte har det är du välkommen in på drop-in. Nya däck kan du också beställa direkt i vår webbshop.

Kommentera

Your email address will not be published.

Hoppa till verktygsfältet